torsdag den 22. oktober 2009

Hvad kan man som biolog?

Mange folk har på det seneste spurgt mig hvad en biolog arbejder som, og hvad jeg gerne vil lave. Jeg har lige fundet en fuld beskrivelse på www.ug.dk, som forklarer det hele, og så har jeg markeret det jeg gerne selv vil lave med fed skrift.

"Som biolog er dit område alt, der har med Jordens levende organismer at gøre.

Det kan være det usynlige, fx et molekyle i et protein, eller det kan være det store som regnskovenes betydning for jordens atmosfære. Mange biologer er ansat som forskere. Det foregår især på universiteterne, ved forskningsinstitutterne og i virksomheder i industrien.

I nogle tilfælde foregår forskningen ved at iagttage dyr og planter i deres naturlige omgivelser. I andre tilfælde kan den finde sted i laboratorier med avanceret apparatur. Den kan være ren grundforskning, men den kan også sigte mod praktisk anvendelse.

Ingen kommentarer: